Kommentar till dom i Marknadsdomstolen

Facebook
Twitter
LinkedIn

Kommentar till dom i Marknadsdomstolen

Idag kom Marknadsdomstolens dom i målet mot VitaeLab. Målet handlar om marknadsföringen av VitaePro och inte om kvaliteten eller effekten av produkten. Företagets marknadsföring fälldes i vissa delar men friades i andra. Marknadsdomstolen anser att företagets påståenden är för specifika men påstår inte att marknadsföringen i sig varit vilseledande. VitaeLab har anpassat sig efter Marknadsdomstolens beslut och kommer även fortsättningsvis marknadsföra sin produkt.

Svensk Egenvård kommer analysera domen för att se om den innebär några konsekvenser för branschen i allmänhet.

Fler artiklar

Inom kort kommer Svensk Egenvårds nya hemsida.

EFSA, European Food Safety Authority, har tagit det första steget i lanseringen av den webbaserade versionen av kompendiet som innehåller en förteckning över växter och växtdelar som kan utgöra en hälsorisk i livsmedel och kosttillskott. Databasen, som kommer möjliggöra sökningar av information om växter, planeras att vara i full drift tidigt 2017. Läs nyheten från […]

En randomiserad kontrollerad studie från universitet vid Reading i Storbritannien visar att vassleprotein kan ha positiva effekter för hjärthälsan. Effekten tros bero på den hämmande effekten som vassleprotein har på enzymet Angiotensin-Converting Enzyme (ACE), ett enzym som idag bland annat används som måltavla för vissa blodtryckssänkande mediciner. Studien gjordes på 42 deltagare som fick dricka […]