Skrivelse om att införa dansk regeltillämpning för termen ”probiotika”

Facebook
Twitter
LinkedIn

Skrivelse om att införa dansk regeltillämpning för termen ”probiotika”

Termen probiotika har inom EU inte kunnat användas i märkning eller marknadsföring av kosttillskott sedan närings- och hälsopåståendeförordningen trädde ikraft. Detta har haft en negativ påverkan på industrin och konsumenter i EU:s medlemsstater. T.ex. kan svenska företag som producerar produkter och säljer på svenska marknaden inte konkurrera på samma villkor med produkter som kommer från länder utanför EU som säljs på Internet. Det medför också att konsumenter vilseleds när termen probiotika endast finns på produkter från andra länder och i digitala kanaler.
Läs skrivelse här
Läs det danska regelverket

Fler artiklar

Svensk Egenvård erbjuder tjänsten märkningsbedömning för alla leverantörer av egenvårdsprodukter. Märkningsbedömningen som utförs av Svensk Egenvård är en så kallad ”second opinion” av den produktmärkning som företaget gjort. I tjänsten får företaget feedback på när det exempelvis saknas information, när det behövs läggas till information eller när informationen har vinklats fel och kan komma att […]

Svensk Egenvårds Andrea Grossmann presenterar den nya branschriktlinjen för kosttillskott. Samtliga medlemmar och certifierade företag är välkomna. De nationella branschriktlinjerna är branschens egen beskrivning av hur företagen kan uppnå kraven i lagstiftningen. Livsmedelslagstiftningen beskriver ofta en målsättning utan att exakt ange hur saker och ting ska göras. Det ger utrymme för flexibilitet, men det blir samtidigt svårare […]

Nu finns en uppdaterad version av handboken Att marknadsföra egenvårdsprodukter. En vägledning för dig som ska kommunicera egenvård på den svenska marknaden. Läs mer om handboken och hur du beställer den