Stor europeisk undersökning om kosttillskott

Facebook
Twitter
LinkedIn

Stor europeisk undersökning om kosttillskott

Den europeiska branschorganisationen Food Supplements Europe har låtit IPSOS undersöka EU-medborgarnas inställning till och användning av kosttillskott. 13 200 konsumenter från 14 EU-länder, varav 1 000 svenskar, besvarade frågorna. 88% av de tillfrågade har någon gång använt kosttillskott. 93% av dessa har använt kosttillskott det senaste året.

Det vanligaste kosttillskottet i Europa det senaste året är D-vitamin (46%) följt av C-vitamin (36%), magnesium (33%), multivitamin (29%) och omega 3/fiskolja (19%). I alla länder (förutom Nederländerna) är apoteken den största inköpskällan. I Sverige är e-handeln något större än genomsnittet i EU.

Undersökningen visar tydligt att en överväldigande majoritet av konsumenterna läser och förstår produkternas etiketter. 85% av dem som någon gång använt ett kosttillskott följer förpackningens instruktioner.

Sverige utmärker sig gentemot övriga EU-länder genom att sökningar på Internet är den mest vanliga informationskällan för att få information om kosttillskott. I alla andra länder (förutom Slovenien) är läkare, sjuksköterskor och farmaceuter den primära informationskällan. Ingen annanstans i Europa får så få personer sin information från apoteken som i Sverige.

Räknar man ihop andelen konsumenter som får sin information av sjukvården och apoteken så är andelen konsumenter som får sin information från dessa källor 71% (40% sjukvården, 31% apoteken) i de undersökta EU-länderna. I Sverige är motsvarande siffra endast 40% (29% sjukvården, 11% apoteken). Detta förklarar varför svenskarna söker mer information från Internet själva än andra konsumenter. Läkare och farmaceuter i Sverige ger inte denna information i samma utsträckning som deras europeiska kollegor.

Läs hela undersökningen

Undersökningen genomfördes mellan den 17 mars och 1 april i 14 medlemsländer: Belgien, Cypern, Danmark, Finland, Frankrike, Italien, Nederländerna, Polen, Rumänien, Slovenien, Spanien, Sverige, Tjeckien och Tyskland. Urvalet bestod av 1 000 personer över 18 år från varje land förutom Cypern där urvalet var 200 personer.

Fler artiklar

Svensk Egenvård redovisar tillsammans med Euromonitor International försäljningsstatistik för den svenska egenvårdsmarknaden. Statistiken omfattar all försäljning av kosttillskott, vitaminer, viktminskningsprodukter,

Branschorganisationen växer och vi har under våren hälsat inte mindre än fem nya företag som medlemmar i Svensk Egenvård. Välkomna!

Varmt välkommen på höstens utbildning i grundläggande HACCP. Utbildningen äger rum online via Microsoft Teams och pågår under två förmiddagar.

Märkning och marknadsföring av egenvårdsprodukter I mars är det dags för vår populära utbildning om märkning och marknadsföring av egenvårdsprodukter!